vrijdag 23 december 2016

Social Media

Social Media. Ik zit me de laatste dagen zo eens af te vragen waar het sociale is gebleven. Praten we nog wel eens met elkaar? Zelfs de zogenaamde goede vrienden, mensen met wie ik leuke gezellige dagen heb doorgebracht, met wie ik tranen met tuiten gelachen heb, met wie ik gedanst heb op onze favoriete muziek. Ze ontvrienden je gewoon zonder er een woord over spreken. Met een muisklik ben je uit hun leven verdwenen en soms zelfs geblokkeerd.
Nou ben ik zo iemand die graag wil weten wat ik dan fout gedaan heb. En de antwoorden liegen er niet om. "De toon van jouw reactie stond me niet aan", "een kennis van mij heeft een hekel aan je", "mijn beste vriendin heeft problemen met jou", "je geeft nooit een like op mijn berichten", "je deelt berichten van de concurrent", "ik heb je preek niet nodig", "je levert mij niks meer op", "ik wil alleen maar muziek delende vrienden". En sommigen zijn niet zo rechtuit en zeggen: "jij hebt mij verwijderd" en als ik dan ga zoeken, me van geen kwaad bewust, blijkt dat zij mij zelfs geblokt hebben.
Dat zegt natuurlijk alles over mij. Ik ben niet kritisch genoeg over wie ik in mijn leven toelaat en vriend noem. Ik ben vaak bereid te helpen als ik kan. Ik kijk altijd het meest naar "de beste kant" van mensen en vergeef hen gemakkelijk hun soms eigenaardige gedrag. We hebben immers allemaal onze eigen schaduwkanten en zwarte vlekken. Daar zijn we toch mens voor?
Social, hoe sociaal is dat eigenlijk? Waar we elkaar in vroegere dagen aanspraken op gedrag, uren discussieerden over onszelf en de wereld om ons heen wordt er nu gescholden, gediscrimineerd, dood gewenst, ont-vriend, geblokt of openlijk bedreigd. We hebben allemaal telefoons maar ondanks dat we allemaal met elkaar verbonden zijn, bellen we niet om misverstanden uit te spreken. 
Velen hebben de mond vol over Liefde, Respect en Vriendschap maar lijken de betekenis niet eens te kennen. Ze schelden openlijk op de wereld (in het groot) en hun vrienden (in het klein).
De meest verschrikkelijke beelden dringen dagelijks je leven binnen en velen delen maar raak. Je zou van minder gek worden toch? Ja, er waren beelden die me in mijn slaap achtervolgden, zo ver reikt ons sociale media gebeuren. Sommigen delen, met betraande ogen van verdriet of ellende, alleen maar komische zaken. En dan zijn er nog de mensen die in alle eenzaamheid zo uit hun isolement proberen te komen.
Hoe sociaal is Social Media eigenlijk? Dat is de belangrijkste vraag die ik me stel, zo aan het eind van het jaar. De Kerst- en nieuwjaarswensen vliegen je weer om de oren en mensen gaven al aan dat ze hun kerstgevoel niet verpest wilde zien door storend nieuws. 
Tot waar reikt jou sociale-Kerst-vrede gevoel? Een gezegde is dat vrede begint bij Jezelf, net zoals al die andere eigenschappen die je zo graag in een ander wilt zien. En dat is wat mij betreft waar.
Met respect voor een ieders eigen wijze, belevend op je eigen manier met mensen die je lief zijn, wens ik iedereen hele fijne feestdagen.
I wish the New Year brings you all you hope for!!

©Marion2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten