donderdag 20 augustus 2015

Over dubbeltjes en kwartjes

Wist je dat je altijd gelijk krijgt, wat je ook denkt?? Ja dat lees ik hier net. Ik wist het wel, maar toch…Hier staat het nog eens zwart op wit. 
“Als je gelooft dat je werkelijk in staat bent je verlangens te realiseren, dan zal je dat gaan lukken. Maar als je ervan overtuigd bent dat iets voor jou niet is weggelegd dan krijg je ook gelijk!”. 

Vroeger werd ons, tenminste mij,  dat met de paplepel ingegoten. Op school, maar ook tijdens het verklaren van mijn dromen. Als je voor een dubbeltje geboren bent wordt je nooit een kwartje. Dat was een uitdrukking die ik vaak gehoord heb dus blijkbaar had ik grootse plannen als kind. 
En nu kom ik tot de ontdekking dat dat spreekwoord van het dubbeltje en het kwartje helemaal niet waar blijkt te zijn. Ook daarvan heb ik voorbeelden gehad. Mensen werden zelfs meer dan een kwartje. Sterker nog…mensen zijn onbetaalbaar gebleken. Iedereen…of je je daar nou bewust van bent of niet. Maar allee…ik dwaal af.

Het vervullen van verlangens, het waar maken van dromen is iets wat me ingegeven werd door de vraag "wil en kan ik nog wel doen wat ik nu doe"?.   Miljoenen mensen leven toch hun droom. De winnaar van de tour, de popmuzikant, de bergbeklimmer die op de top haalt, de kunstenaar en ga zo maar door. Zoveel mensen doen dat wat ze het liefste willen doen. Ik heb dat ook in mijn omgeving gezien in mijn familie zelfs.

Als ik mijn leven eens naga dan heb ik ook veel dingen gedaan die ik het liefst wilde als kind. Een van die dingen was moeder worden en kinderen krijgen. En ja, dat heeft me een heel gelukkig mens gemaakt en nog steeds. Goed de omstandigheden waren niet altijd ideaal, maar mijn droom om kinderen te krijgen heb ik waargemaakt ook al vertelden artsen dat ik ze nooit zou kunnen krijgen. En dat werd tevens de mooiste gebeurtenis in mijn leven. 

Ook al voelt het soms niet zo…heel veel dingen waar ik van droomde zijn gewoon uitgekomen en de dingen waarvan ik dacht die gebeuren nooit zijn dat ook niet. Een vette bankrekening is nooit echt een droom geweest.  Ik heb het gewoon nooit echt verlangd of geloofd dat dat zou gebeuren.  Et Voila…
En zo zijn er veel grote en kleine dingen geweest die ik verlangde of waar ik van droomde en velen zijn uitgekomen. Niet helemaal op de manier zoals ik verwachte maar ze zijn wel uitgekomen. 

“You are never to old to set another goal or dream another dream”.



Nu, op dit punt in mijn leven,  wordt ik weer een kant op geleid waarin ik stil wil staan bij wat mijn dromen ook alweer nog meer waren.  Welk doel wil ik nog bereiken en hoe ga ik dat voor me zien? Die wielrenner ziet zichzelf op de tribune staan op nummer 1, en niet de zware weg en de pijn onderweg. 
En dan dit...vaak hoorde ik op het speelplein “wat je zegt ben jezelf” ingefluisterd door ouders van gepeste kindjes. Ook dat blijkt waar. Sterker nog, niet alleen wat je zegt ben jezelf maar ook wat je denkt ben jezelf”.

Het is nu tijd om na te denken. Te “denken” wie ik in wezen al ben. Het zetten van het doel om de droom die al een heel leven ligt te sudderen nu te gaan serveren. Ja, ik heb een nieuw doel gesteld, "droom" het zo voor mijn geestesoog en "zie" het uiteindelijke resultaat. Want....ik wil gewoon altijd gelijk!!

Ohw .. en trouwens besef wel….Kwartjes en dubbeltjes bestaan intussen al lang niet meer.

©Marion


Geen opmerkingen:

Een reactie posten